fredag 1 maj 2009

Ungkarl i kvinnlig skepnad

Att titta in i mamma Books kylskåp är en bedrövlig syn. Om du inte visste att det bodde en kvinna i 60-års åldern i lägenheten skulle du garanterat tippat på en ungkarl i 23-års åldern. I kylskåpet finns det smör. Ibland. Lite vin och mineralvatten. Några ägg. Ja, det var nog typ allt.

Som ni förstår är matlagning inte mammas paradgren. Malin frågade henne nyligen hur ofta hon åt lagad mat.

- Jodå, det händer någon gång i veckan.
- Jaså du, vad äter du då?
- Ja, ibland steker jag något ägg och ibland steker jag wokgrönsaker.

Ägg och wokgrönsaker? Hon är härlig mamma Book. Kostcirkeln är inte riktigt hennes grej. Hon skulle förmodligen överleva på Digestivekex och mineralvatten för resten av livet.

Som sagt, matlagning är inte paradgrenen. Min och lillasyster Linas uppväxt präglades av:
  • Saft, röd eller gul
  • Kanelbullar (ljuvliga)
  • Spagetti och köttfärs (inte köttfärssås)
  • Fiskpinnar, potatis och lingon
  • Ugnspannkaka
  • Kyckling och ris. (lingon till kycklingen, ketchup till riset)
  • Platta köttbullar
  • Chili con carne
  • Falukorv i ugn

Ja, det var nog allt. Torftigt må tyckas, men vad vi älskade det. Vi hade alltid fritt val, men i vår värld fanns ju bara dessa maträtter. Men att själv få välja middag varje dag, det är få barn förunnat. Dessa maträtter är fortfarande mina självklara favoriter men präglar så klart min egen matlagning, eller rättare sagt brist på matlagning.

Det ska onekligen bli intressant att följa Ebbas och Mollys kulinariska resa på Gåvobrevsgatan 15.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar