onsdag 6 maj 2009

Learning by doing!

Jag köpte en kamera till Malin här om dagen, var tänkt som en present som något slags "lamt" tack för att hon burit våra barn i magen i snart nio månader. Ett arbete väl värt att både premieras och grattifieras, tråkigt nog räcker inte mina ekonomiska medel till en extra månadslön eller något annat i paritet med den summan. Valet föll på en kamera. Närmare bestämt en Canon Ixus.


Men jag bestämde mig ganska snabbt att det är bättre att ge henne den innan förlossningen ägt rum. Då blir hon glad och har något att fokusera på i väntan på barnen. Och hon blev glad, mycket glad. Började genast "pilla" och ha sig.

- Vad är den knappen till?
- Hur gör man det?
- Vad betyder den gubben?
- Hur får jag bort blixten?

Frågorna haglade som leken 1000 frågor. Jag gav henne förslaget att sätta sig med den oerhört lättfattliga (Halleluja!) instruktionsboken och testa funktion för funktion.

- Nej, jag tycker sånt är tråkigt.
- Jag lär genom att göra och prova. Learning by doing heter det Johan.

Learning by doing för Malin innebär att Malin frågar mig, jag tittar i instruktionsboken och förklarar och Malin gör. Det är nog inte riktigt så upphovsmännen till begreppet tänkt sig att det skulle vara, men det funkar. Malin lär sig genom att göra. Och jag lär mig genom att läsa.
Learning by doing!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar