torsdag 22 januari 2009

Personlig finanskris

Lågkonjunktur och finanskris på allas läppar och vartenda löp. De stora giganternas agerande spelar in och dess framgång och fall styr ekonomin över hela världen.

I mitt fall, både jag och Malin har våra arbeten kvar. Vilket ju känns fantastiskt. Vår personliga finanskris heter Ebba och Molly. Typ som stormen Gudrun skövlade alla Sveriges skogar kommer Ebba och Molly blåsa rent våra bankkonton. Fullständigt rent, utan pardon.

Men som mamma Book sa häromdan.

Mamma Book - Om ni får ont om pengar under er föräldraledighet kan jag skjuta till 5-6 tusen i månaden.
Jag - Nej mamma, det ska verkligen inte behövas. Vi ska ju klara oss ändå. Vi lägger om lite lån, försöker flörta med CSN, billån osv.
Mamma Book - Ja, men bara så ni vet.
Jag - Det är jättesnällt mamma. Men behåll du dina pengar.
Mamma Book - Ja, men bara så ni vet. Erbjudandet kvarstår. Jag kommer ändå bara att göra av med pengarna. Då kan ni lika bra få dem.

?

Hon är underbar min lilla mamma. Det resonemanget har jag aldrig hört innan. Men det är helt fantastiskt, underbart, flott, generöst och omtänksamt på samma gång.

Jag älskar dig lilla mamma!

För allt du gör, din människosyn, dina värderingar, ditt osjälviska handlande, din omtanke och ditt stora hjärta. Med människor som du skulle det inte behöva finnas några Obama som ska hålla reda på resten av världen, skipa rättvis, plåstra om krigshärjade länder. Det skulle i så fall vara den rent ekonomiska aspekten.

En världsnation med ditt ekonomiska sinne hade kanske varit förödande. Men det hade varit förbannat mycket kärlek, omtanke och skratt.

Tack för att du finns för oss, min familj och Linas (syster Book) familj. Tack för att du fått mig att se världen och människor på ett så positivt sätt, att aldrig döma någon. Tack!
We love you!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar