torsdag 22 januari 2009

Förbereda inför vad som komma skall

I finanskrisens spår får man likt en utsvulten hund sänka sina ambitioner och krav. Mina dyra fikor är ett minne blott: kaka, macka, kaffe och Cola såklart. Det blir djäkligt dyrt i längden. Men ett trevligt tidsfördriv. Ett tidsfördriv som kostar cirka 4000:- i månaden. Bort med det.

Jag har redan börjat dra åt snaran inför vad som komma skall. Likt en kameleont har jag bytt skepnad, jag är tillbaks i gamla studietiders tänkande. Då man tyckte att man hade allt, trots att man bara hade ut 6000:- i månaden. En fantastisk tid på många sätt.
Då jag och Malin ska vara föräldralediga samtidigt blir det inte mycket ekonomiskt utrymme till annat. Vi kommer ungefär att halvera vår inkomst. Med dyra fasta kostnader kommer det bli en aning jobbigt.
Men jag har lovat mig själv att valet att vara hemma med barnen inte ska styras av det ekonomiska utan vad vi anser vara bäst för vårt förhållande och barnen.

Nu blir det alltså andra bullar (inte Espresso House:s bullar), exempel på sparbeteende:
  1. Blocket, min nye vän. Här hittar man begagnade barnprylar till under halva priset. Det som är bra med barnprylar är att det inte finns en chans att prylarna hinner slitas ut. I alla fall inte då det gäller prylar till små barna som bara ligger ner.

  2. Vi rensade Åhlens på babykläder, halva priset på halva priset. Det känns nästan som om man fått prylarna gratis.
  3. Fikorna bort. Suck!

  4. Handlat till mig själv på rean och kollar faktiskt på kläder till nästa år. Det är fanimej långsiktigt sparande!

  5. När jag är uppe i Stockholm och arbetar käkar jag skorpor på kontoret till middag. Sorgligt.

Inte en krona ska försvinna i onödan, de kommer att försvinna sedan. Till välgörande ändamål.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar