tisdag 28 april 2009

Knarka information och Coca Cola

Jag är beroende av väldigt saker, men de saker jag måste ha hyser jag däremot ett galet starkt begär till. De två tingen är information och den härliga drycken Coca Cola. Lite kärlek och bekräftelse sitter ju heller inte helt fel. Cola dricker jag gärna till frukost och läser gör jag mest hela tiden, överallt. Allt ifrån böcker och beskrivningar till annonsbilagor från Lidl.

Det grundar sig mycket i att jag vill veta saker, speciellt saker som jag är på väg in i. Det mest aktuella ämnet just nu är ju föräldraskapet och där har mitt informationsknarkande redan medfört att jag kunnat slå en del barnmorskor och läkare "på fingrarna" när det gäller graviditeter, risker, förlopp, symptom med mera. Det känns alltid lika härligt!

När det gäller själva föräldraskapet, själva kärnan i det hela, är det värre. Böckerna nedan är genomlästa från pärm till pärm, samt hundratals sidor på internet. Processen är allt som oftast sådan att Malin frågar och jag tar reda på fakta.

Vad har då bokläsandet och allt surfande gett mig i kunskap?
  1. Alla barn är olika
  2. 5-minutersmetoden är både bra och dålig
  3. Teori är sällan synonymt med verklighet
  4. Det finns galet mycket olika teorier, samtliga talar emot varandra

Välinvesterad tid och pengar? Nja, kanske inte helt och hållet. Men kul var det. Och det där med barn, det är nog bara att ta som det kommer. Kärlek, engagemang och tålamod ser onekligen ut att vara viktiga ingredienser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar